onsdag 27 december 2017

Påbörjat min utdelningsmaskin

Idag, den 27 december, har jag äntligen valt att påbörja min utdelningsmaskin. Är för nuvarande i princip fullt investerad i aktien TC Connect, men har idag kommit till skott med att köpa utdelningsaktier istället för att fortsätta tanka i TCC, som jag tidigare har gjort. Startsumman är förhållandevis liten jämfört med min existerande aktieportfölj, men det är helt klart en bra start!

Mina första aktieköp:
Jag har som mål att i framtiden äga sisådär 10-15 bolag i olika branscher för att få en så bra diversifiering som möjligt. Som start har jag valt att köpa in tre bolag, och de är:


Investor
Ett tryggt investmentbolag som har ett långsiktigt investeringsperspektiv och har en gedigen aktieportfölj som byggs upp av högkvalitativa företag. Historiskt sett har investmentbolaget gett en mycket bra avkastning, och att den idag handlas till en substansrabatt på cirka 25% kan jag inte tacka nej till! För bra för att inte köpas in helt enkelt, enligt mig.



Handelsbanken
Jag är idag kund hos Handelsbanken, och det gör mig antagligen lite biased till att äga den, men jag tycker att det är en av de bättre bankerna som går att köpa här på börsen. Bankens risktagande är tämligen försiktigt, och det gör den till en stabil aktie i en långsiktig portfölj. Handelsbanken har bland annat lyckats klara sig på egen hand under en börskrasch, men det har ett pris eftersom p/e-talet är därmed högre än jämfört med andra banker. Trots detta har jag valt att investera i denna bank, stabilitet i ur och skur är nyckeln till framgång!




Swedbank
Nu kanske det känns konstigt att jag har valt att köpa in två bankaktier till en början, speciellt när oron över bostadsmarknaden och bostadslånen har börjat gro i samhället. Jag valde att ta in Swedbank i min utdelningsportfölj pga den höga direktavkastningen och den potential som aktien har. Aktiekursen har åkt på kräftgång under de senaste månaderna, och handlas till idag 200kr. Bankerna kommer tjäna en hel del på de ökade amorteringskraven som nu införs, och sköts det snyggt kommer det hela gå relativt smidigt. Vi får se, jag må vara väldigt positivt inställd inför framtiden, men det är väl inte så farligt när man har hela livet framför sig? 





Någon kanske tycker att det är konstigt att jag heter 'Byggherren' men inte valde att köpa in ett byggbolag till en början. Jag har dock planer på att så småningom köpa in Skanska, den som lever får se😎

//Byggherren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar